Hvordan foregår køreprøven?

Køreprøven starter og slutter på politigården i Thisted (hvis du skal tage kørekort i Thisted) - eller på din lokale politistation. Inden selve prøven, bruger vi ca. en time på at gennemgå bilens teknik og køre rundt i Thisted by, så du er varmet op til prøven.

 

Køreprøven varer ca. 25 minutter. Først spørger motorsagkyndige ind til bilens teknik, og efter du har svaret på et par spørgsmål, kører I rundt i og omkring Thisted. Den motorsagkyndiges opgave er at vurdere om du kan køre bilen sikkert og efter reglerne.

 

Det er altså ikke et spørgsmål om at køre perfekt, men derimod et spørgsmål om at vise man har overskud i trafikken, ikke er til fare for sig selv eller andre og at man kender til samt kan overholde færdselsreglerne.

 

 

Hvad bør du tænke over til køreprøven?

Når du kører bil, ligemeget om det er til køretimerne, køreprøven eller to år efter du har fået kørekort, gælder det om at færdes sikkert. Og hvordan gør man så det? Man overholder naturligvis færdselsreglerne!

 

Hvad er så det vigtigste til køreprøven og i trafikken? Her er de 5 ting du ALTID skal tænke over.

  • Vigepligt: Sørg for at overholde alle dine vigepligter. Du kan ikke bestå hvis du glemmer en vigepligt.

  • Orientering: Orienter dig altid korrekt (spejl - spejl - skulder). Du skal orientere dig hver gang du skal foretage dig alt andet end at køre ligeud: Forhindringer i din vejbane, højresving, venstresving, overhalinger, sammenfletning, vognbaneskift, igangsætning og parkering.

  • Placering: Sørg for at placere dig korrekt på vejen. Kør så vidt muligt midt i højre vejbane, og hold god afstand til modkørende, forankørende og forhindringer i vejkanten.

  • Færdselstavler/hastighed: Du skal altid kigge langt fremad, så du ser eventuelle forhindringer eller situationer i god tid - men også for at få øje på færdselstavler i tide. Det er vigtigt at du viser at du har set en færdselstavle, ved at tilpasse din kørsel derefter. Når du kører ligeud, så kør så hurtigt som du må, hvis der ikke er nogle forhold der gør det usikkert.

  • Ha' styr på bilen og trafikken: Du skal udover at køre sikkert, også være god til at betjene bilen. Du skal køre så behageligt som du kan, og sørge for at være i det rigtige gear på de rigtige tidspunkter. Du skal ikke køre perfekt, men du skal give et indtryk af at du kan køre en bil, og at du har overblik i trafikken.
Tænk over om du altid har styr på disse 5 ting når du kører, og kør altid efter forholdende. Hvis du har styr på disse 5 punkter, og der ikke er ret meget der glipper til prøven, så består du med sikkerhed køreprøven første gang.

Læs mere herunder hvis du vil vide mere om køreprøven og have nogle konkrete og gode råd til køreprøven.



Få styr på bilens teknik og få en god start!

Det første der sker til køreprøven, er at motorsagkyndige tjekker dine papirer og ID. Derefter stille han nogle spørgsmål om bilens teknik(klik på linket i overskriften og få styr på det ;-)) Det er en meget god idé at styr på bilens teknik, da det er det første indtryk motorsagkyndige får af dig, og det giver dig selvtillid og en god start på køreprøven.

 

Når du har givet nogle gode svar til bilens teknik, så skal i ud at køre. Start med at sikre dig at sædet, selen og spejlene sidder korrekt. Derefter skal du til at sætte i gang - så husk at orientere dig og giv signal med blinklyset! Nu er du godt i gang, og skal efter alt sandsynlighed køre til højre ud fra politigården og derefter ud på en "større vej". Sørg for at orientere dig (spejl - spejl - skulder) og derefter blinklys. Kør først ud på vejen når der er god plads - så er du godt i gang.

 

Er du nervøs for køreprøven?

Der er bestemt ingen grund til at være nervøs til køreprøven, men alligevel er næsten alle er meget nervøse til køreprøven, og specielt i starten og slutningen - og det er helt almindeligt.

Hvis du er meget nervøs, er vigtigt at du alligevel prøver at ligge nervøsiteten lidt til side, og ikke tage beslutninger pga. nervøsiteten. Du skal køre fuldstændig som du har lært, og som du gør til køreundervisningen. 

Hvis du fx holder stille og har ubetinget vigepligt, men ikke rigtig kan komme ud fordi der er meget trafik, så er der kun en rigtig ting at gøre - nemlig at tage det med ro og vente til der bliver god plads. Motorsagkyndige kan godt se at der ikke er plads, og forventer at du bare holder og venter. Han sidder IKKE at tæller sekunder eller minutter - og det skal du heller ikke gøre :-)

 

Hvad skal der til for at bestå?

En køreprøve er ligesom en eksamen. Du skal ikke have 12 for at bestå, 02 eller 4 er også bestået. Når du sætter dig ind i bilen sammen med motorsagkyndige, har du som udgangspunkt bestået - og motorsagkyndige synes bestemt at det er sjovest at gøre dig glad ved at udlevere et kørekort, frem for at dumpe dig.

 

Du skal sørge for at have styr på de 5 punkter, som jeg har skrevet om herover, men det betyder ikke at du behøver at køre perfekt. Du kan sagtens bestå selvom du kommer til at gå i stå, sætte bilen i et forkert gear, glemmer en enkel orientering og/eller kommer til at tage en kantsten eller lignende.

 

Så længe at motorsagkyndige får et indtryk af at du kender og overholder reglerne og at du er sikker at køre med, så består du. Sikkerheden i trafikken er det vigtigste.

 

Udnyt de naturlige pauser

Det sker ofte at du skal i vente lidt tid, fordi der er ubetinget vigepligt, eller fordi du holder i et lys-kryds. Udnyt disse pauser til din fordel - træk været dybt og slap af.
Der kan godt være meget stille i bilen, men dette er meningen, da du skal have fred og ro til at køre. Bliv ikke nervøs fordi I bare sidder og venter, uden at sige noget - sådan er det altid til køreprøver. Du kan udnytte det til at slappe lidt af, og kigge fremad og planlægge hvad du skal til at gøre.

 

Forskellen på højre og venstre

Det sker for rigtig mange, at de kommer til at tage fejl af højre og venstre. Hvis motorsagkyndig siger: "Og så drejer vi til højre ved enden", så kommer du til at dreje til venstre. Dette sker der absolut ingenting ved, så længe du da orienterede dig korrekt, før du drejede til venstre.

 

Kig langt frem og ha' overblik

Når du kører, så skal du ikke sidde og kigge lige foran bilen, men derimod skal du kigge langt frem på vejen. Du skal holde et overblik, så du kan nå at reagere i god tid.

Kig efter hvad andre trafikanter gør, kig efter forhindringer i din egen vejbane og kig efter færdselstavler.

 

Hvis du eksempelvis opdager at der holder en bil parkeret i din vejbane 100 meter fremme, så skal du med det samme finde ud at om der kommer modkørende, og orientere dig i bakspejlet, venstre sidespejl og over skulderen. Hvis der er frit, kan du køre udenom forhindringen, men hvis der kommer en modkørende, så begynd at bremse i god tid og hold god afstand til forhindringen.

 

Kør behageligt

Du skal jo vise motorsagkyndig at du er en sikkert billist, og det er derfor også vigtigt at du kører behageligt. Brug lidt tid på at koble blødt ind, kør langsomt i sving, over bump og i rundkørsler. Husk også at skifte gear på det rigtige tidpunkt - læs herunder.

 

Hvilket gear skal du køre i?

Det kan være svært at opsætte nogle helt firkantede regler for hvilket gear du skal bruge. Det afhænger af hvilken bil du kører i, det afhænger også af om du er på vej op at en bakke. Husk at du også nemt kan lære at høre på bilen, hvornår det er tid til at skifte gear.


Disse huskeregler passer godt til næsten alle benzin- og diesel-biler. 

 

Huskereglerne for gearskift:

Hvis du skal under eller er under 10 km/t --> 1. gear 

Hvis du skal dreje med mere end 10 km/t --> 2. gear

Hvis du skal køre med 30 til 49 km/t --> 3. gear

Hvis du skal køre med 50 til 69 km/t --> 4. gear

Hvis du skal køre med 70 km/t eller derover --> 5. gear

 

Hvis du skal op i fart, så skift gear ca. ved 20, 40, 60 og 80.


1. Gear

Du skal bruge 1. gear når du skal sætte i gang, eller når du kommer under 10 km/t.

 

2. Gear

Når du skal svinge, så skal du som udgangspunkt ALTID ned i 2. gear.
Gør det til en vane for dig, at når du skal svinge, så tænker du orientering --> tegngivning(blinklys) --> ned i gear.

Der er nogle situationer hvor man skal tage en sving med under 10 km/t, og derfor skal man selvfølgelig helt ned i 1. gear i stedet.

 

3. Gear

Man bruger 3. gear når man kører mellem 30- og 50 km/t. Du bruger altså 3. gear, hvis du skal bremse ned til en hastighed mellem 30 og 50, eller hvis du kører i en 30 km/t zone, en 40 km/t zone eller hvis du kører under 50 km/t inde i byen.

 

4. Gear

Du bruger 4. gear når du kører mellem 50- og 70 km/t. Hvis du kører inde i byen og du kan se at du skal køre ligeud med 50 km/t i noget tid, så bør du sætte bilen i 4. gear frem for 3 gear og hvis du kører i en 60 km/t zone bruger du også 4. gear.

 

5. Gear

Du bruger 5. gear når du kører 70 eller derover. Du bruger altså altid 5. gear hvis du kører på en landevej, hvor forholdende er til at køre mere end 70 km/t.

 

Hastighed

Når du kører ligeud til din køreprøve, så skal du køre med den tilladte hastighed - HVIS forholdene er til det. Du skal bestemt ikke køre hurtigere end du må, men du må heller ikke konsekvent køre 10 km/t for langsomt.
Når du skal svinge, skal du sørge for at tage svingene stille og roligt, så du har tid til at orientere dig, og så du ender i den rigtige vejbane (højre!).

Husk at du må som udgangspunkt køre 50 km/t i byen og 80 km/t på landevejen, MEN der er meget ofte skiltet med andre hastigheder, som du skal tilpasse dig efter. Hvis du skulle være det mindste i tvivl om hastighedsgrænserne, så kan du læse mere om hastigheder og lovgivning om klip i kørekortet her.

 

Placering ved ligeudkørsel og sving

Så vidt muligt skal du placere dig midt i højre kørebane. Sørg altid for at holde god afstand til parkerede biler, modkørende og forankørende. Hvis du er i tvivl om der er plads til to biler på en smal vej, hvor der kommer en modkørende, så brems og vent til der er plads. Hvis man kan se at der er plads, men det stadig er en smal vej, er det altid en god idé at sætte farten en del ned. Vær altid på den sikre side.

 

Når du svinger, skal du naturligvis orientere dig, give tegn, sætte bilen i 2. eller 1. gear og hvis derefter dreje. Du skal sørge for at "lande" i din egen vejbane efter svinget. Du må altså ikke tage så stort et sving at du kører i venstre side af den vej du kører ind på.

 

Husk hvad du har lært til teori

Nu har du fået en masse gode råd til at færdes i trafikken. Hvis du husker på dem, og bruger dem til køreprøven, så bliver det ikke svært at få et kørekort.

Ellers skal du jo huske på at der er en grund til at man har teoriundervisning, og man der lærer teorien bag hvordan man skal reagere i forskellige situationer.

 

Husk på at du lærer alt dette i praksis, når du tager et kørekort. Bare fordi jeg har skrevet en række gode råd til din køreprøve og kørsel generelt, betyder det selvfølgelig ikke at du skal kunne huske dem alle. Dog er det en rigtig god idé at huske på disse ting - så har du et godt udgangspunkt og er et skridt foran i trafikken.

  

 

Har du styr på hvad du skal medbringe til teoriprøven og køreprøven?

Jeg har lavet en liste, over hvilke deadlines du skal overholde når du tager kørekort. Se Din Huskeliste til køreprøven lige her.